Restauratie Historisch rijtuig Kasteel Arcen tijdens Pinksteren 2018

Arcen, 2 april 2018

Historisch rijtuig keert terug naar Kasteel Arcen tijdens de Pinksterdagen 2018.

Ooit was ze antraciet-zwart met gele wielen en blauwe bekleding, de reiskoets die Graaf Levi Wolf Metternich, Kasteelheer van Arcen van 1876-1917, achterliet bij Kasteel Arcen.

Het rijtuig van van Graaf Wolf Metternich in erbarmelijke toestand.

Het gaat hier om een coupé, een gesloten koets naar een ontwerp van omstreeks 1830. In 1835 haalde dit ontwerp de eerste prijs op de wereldtentoonstelling in Parijs. Ons rijtuig stamt van omstreeks 1860 en het betreft een herencoupé, een reisvoertuig dus. Na een grondige restauratie door de heer Hay Gout en met medewerking van diverse partijen zal de Koets vanaf Pinksteren 2018 weer te bewonderen zijn in het Koetshuys van Kasteeltuinen Arcen.

In 1946 werd het rijtuig dat was achtergebleven bij Kasteel Arcen gebruikt als ‘speelobject’.

De gerestaureerde koets zal voor het eerst aan de pers getoond worden op donderdag 17 mei tijdens een feestelijke presentatie. Tijdens de Pinksterdagen zouden we graag een aantal historische rijtuigen tonen aan het publiek. We zoeken hiervoor mooie koetsen voor een opstelling op het voorplein van het kasteel en/of op het toernooiveld van het park. Mocht er gelegenheid zijn om een toertocht te maken in de omgeving zou dat ook tot de mogelijkheden behoren.

We zijn nu op zoek naar koetsiers die deze dagen met ons kunnen invullen. In 2009 is voor het laatst een ‘koetsenparade’ georganiseerd in Arcen. Destijds met de NVTG en NLA.

We hopen dat ook dit jaar samenwerking mogelijk zal zijn met de koetsiers uit de regio.

De restauratie vordert gestaag.

Het programma kunnen we in samenspraak nog opstellen. Onze wens zou zijn dat erop de perspresentatie op donderdag 17 mei er één of twee rijtuigen acte de presents zouden kunnen geven rond 15.00 uur en dat we op de beide Pinksterdagen enkel (tientallen) koetsen kunnen tonen aan ons publiek en wellicht dus ook een tocht door de omgeving kunnen maken.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,

Rob Rambags

Parkmanager Kasteeltuinen Arcen voor stichting het Limburgs Landschap.